diumenge, 24 de febrer del 2013

Dilema moral: Bebès medicament, bebès de disseny

...És lícit crear a un ésser humà per curar la malaltia d'un altre? Utilitzar un dels teus fills per salvar la vida d'un altre fill et converteix en bona mare o en el contrari? És ètic crear un nen per aconseguir un fi? Té conseqüències? Moralment és acceptable?...


La pel·lícula “La decisión de Anne” està basada en el llibre “My sister’s Keeper”, la qual ens convida a reflexionar sobre el dilema moral que planteja l’existència dels anomenats “bebès de disseny” o “bebès medicament”, mitjançant la vida d'una parella que es veu obligada a concebre una filla in vitro (Anne), per tal de que aquesta sigui una perfecta donant per contrarestar les malalties de la seva germana (Kate), la qual pateix un greu cas de leucèmia promielocítica, i a qui li haurà de donar sang i medul·la òssia. Però quan Anne compleix 11 anys, i després d'haver experimentat un gran nombre de proves i d'intervencions per tal de beneficiar la salut de la seva germana, presenta una demanda contra els seus pares per tal d'aconseguir l’emancipació mèdica i no haver de donar així, un ronyó a la Kate.   

A continuació, deixaré de banda la pel·lícula i em centraré amb el dilema moral que planteja, és a dir, el dels “bebès medicament”.
Cal esmentar, que aquesta situació la defineixo com a un dilema moral, ja que la persona es troba davant d'un conflicte no previst que té només dues alternatives, i les dues poden ser perfectament defensables. A més, la tria d'una o d'una altre opció, es podria relacionar directament amb els valors que té la persona en qüestió, posicionant-la així, en un conflicte moral que ha de solucionar en un espai de temps bastant curt.


La qüestió en aquest dilema, és si podríem dir que és ètic o no tenir un fill per un fi concret, ja que aquesta decisió, està més dirigida a la necessitat de tenir un fill amb unes característiques determinades que serveixin per curar a un altre, que per a ampliar la família en si. Això pot portar a un seguit de conseqüències que poder no es paren a pensar en un primer moment, ja que la necessitat urgent de solucionar un problema actual, no deixen veure ni imaginar-se possibles problemes futurs.

Hem de pensar que és crear un nen, i atenció amb la paraula crear, ja que no és el mateix tenir un fill, que crear-lo, hem de ser conscients que aquest nen serà dissenyat genèticament amb unes característiques específiques per tal de ser totalment compatible amb l’altre persona, descartant en el procés a un seguit d'embrions no aptes per l’objectiu a assolir.


Aquest fet ens porta a preguntar-nos si hi haurà alguna conseqüència futura, el fet de que aquest nen sàpiga que va ser tingut amb un objectiu tan establert i marcat, crea en ell ja una predisposició obligada a curar i ser donant del seu germà, la qual cosa porta a pensar si realment en al llarg de la seva vida ha tingut o tindrà mai l’elecció de decidir, ja que des de la seva creació ja tenia un objectiu imposat, i si es nega o per la circumstància que sigui la donació no surt bé, l’objectiu que li ha seguit durant tota la seva vida no serà assolit, la qual cosa, podria esdevenir a portar-lo a una crisi d'identitat o de frustració. Però això no és l’únic, la pregunta que es farà al llarg de la seva vida, és si els seus pares l’haurien tingut si no necessitessin una cura pel seu germà, a més, tindrà a sobre la responsabilitat de la vida de l’altre, la qual cosa ha d'influir d'una manera o una altre en la seva vida.

Cal esmentar, que ningú nega que els pares se l’estimaran igual que a l’altre i que li mostraran el mateix afecte, però lo difícil no és això, sinó el fet de explicar-li a ell, que ho entengui i que s’ho cregui.

Per altre banda, s’ha d'entendre la necessitat que tenen uns pares a esgotar totes les opcions que hi hagi per tal de salvar a la seva filla, jo en el seu lloc faria el mateix. En la vida és un contrasentit que uns pares hagin d'enterrar a un fill, aquest fet no segueix el cicle normal de la natura, i això, juntament a que és un ésser estimat, fa que sigui tan dur i que es lluiti amb tantes forces i es portin a terme totes les alternatives per tal de que això no passi. En un moment així, és difícil afirmar que s’han estudiat totes les conseqüències, i que és una elecció triada des del raonament i no només un acte portat pels sentiments i la desesperació.

I és que, no podem oblidar que per trobar el nen compatible, s’han hagut de descartar un gran nombre d'embrions que no tenien aquelles característiques específiques que el catalogaven com el nen perfecte per aquest cas en concret, és a dir, que embrions que haurien estat futures persones si haguessin seguit amb el procés normalitzat, són congelats, o en els millors dels casos, destruïts i sacrificats.

Les investigacions científiques han progressat amb els anys, ajudant així a salvar nombroses vides gracies els seus avanços, però on està i on posarem el límit?

Els “bebès de disseny” ja han arribat al món com explica Kleiner Keith en el seu article “Designer Babies: Like it or not, here theycome”. Això, comporta que en diferents centres, com per exemple en “The fertility Institud”, porten a terme fertilitzacions controlades, on només tiren endavant alguns embrions, fent que els pares puguin assegurar-se que el seus fills no tinguin cap trastorn específic o no hi hagi alguna anomalia genètica que pugui afectar al fill o a l’embaràs, però a més, els pares també poden triar de quin gènere volen el seu fill, és a dir, si volen que sigui masculí o femení.

I jo, davant d'aquest fet i amb l’arribada dels descobriments genètics, em pregunto si no estem començant a construir una societat destinada a acabar com la de la pel·lícula de “Gattaca” (1997).

Gattaca, presenta un món on és possible la selecció genètica extrema, de manera que mitjançant la manipulació genètica, les tares i les malalties hereditàries es veuen eradicades, la qual cosa, deixa en segon terme aquelles persones concebudes pel mètode tradicional, ja que tenen gens amb possibilitat de desenvolupar-se i causar en ells una futura malaltia, és a dir, no són perfectament ni potencialment sans, la qual cosa, els identifica com a persones “no vàlides” per segons quines professions.

Arribats en aquest punt, cal preguntar-nos, si aquestes manipulacions genètiques no alteren el curs normal i lògic de la naturalesa, i si en un futur, aquestes pràctiques poden tenir conseqüències.

Tots aquests descobriments i avanços que van sorgint, van dirigits a intentar solucionar totes aquelles imperfeccions que té l’ésser humà, és a dir, a prevenir totes aquelles malalties que poden ser un problema futur, així, que podríem inclús atrevir-nos a dir, que el que es busca és la nostra pròpia perfecció, és a dir, una persona amb una salut impecable.

...I perquè ens hauríem d'aturar aquí, si a més, podem aconseguir que una persona tingui una intel·ligència elevada i un físic envejable?...



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada